Slanke kooktechnieken

Je kunt veel calorieën besparen door op een andere manier te koken. Vaak komt dat de smaak ook ten goede!


Grillen
Als je vlees of vis grilt in de oven of grillpan heb je weinig vet nodig; je hoeft het vlees of de vis alleen licht met olie te bestrijken. Zeker in een (goed hete) grillpan schroeit het vlees snel dicht, waardoor het sappig blijft.

In de oven met aluminiumfolie
Wikkel vlees, vis of groente en eventuele kruiden in een stuk aluminiumfolie dat je aan de randen goed dichtvouwt zodat er een pakketje ontstaat. Dit leg je in een voorverwarmde oven; de voedingsmiddelen koken zo in hun eigen vocht gaar. Wil je een mooi bruin korstje? Klap dan 5 tot 10 minuten voor het einde van de baktijd de folie open.

Wokken
Koken met de wok is slank, snel, gezond en lekker. In een kwartiertje wok je een complete maaltijd bij elkaar. Smaak en vitamines blijven optimaal behouden. Maak de wok goed heet, doe er een beetje olie bij en de stukjes vlees, vis en/of groente. Wok ze snel omscheppend in een paar minuten gaar.

Pocheren
Pocheren is het gaar maken van voedsel in weinig vocht dat je net iets onder het kookpunt houdt. De smaak blijft goed behouden en je hebt geen vet nodig. Op deze manier kan je kipfilet, gehakt en eieren bereiden. Geef je gerecht extra smaak door aan het pocheervocht kruiden of bouillon toe te voegen.

Stomen
Door vlees, vis en groente gaar te laten worden in stoom van kokend water heb je geen vet nodig en blijven smaak en vitaminen behouden. Je kunt een speciale stoompan gebruiken, maar je kunt ook gewoon een metalen vergiet of zeef nemen en deze in een pan kokend water hangen met het deksel van de pan erop.

Lekker en gezond eten

Lekker en gezond eten kunnen prima samengaan. Op deze pagina vind je veel informatie en tips over slank eten en koken! Ook handig als je éénmaal op gewicht bent!

Terug naar Lekker en gezond eten
is toegevoegd aan uw winkelwagen
Winkelwagen totaal: € onbekend
Afrekenen
Verder winkelen
×

Wij gebruiken cookies om jouw website-ervaring te verbeteren.